B3 Kulhavnen - Randers Havn 1870
Havnen overtog i 1850 Tyveholmen, som lå midt i havneområdet.
I 1856 anlagde man en bro dertil og fik på den måde udvidet både
bryggen og
oplagspladsen på havnen. Dampskibene og den begyndende industrialisering
krævede kul, og disse lagre blev henlagt til
Tyveholmen.
Venstre: Randers Havn omkring 1870 (efter tegning). Højre: Pramme
i Randers Havn. Begge illustrationer fra
Randers
Stadsarkiv.
Jernbanerne udkonkurrerede pramfarten. Randers-Århus 1862. Langå-Viborg
1863. Skanderborg-Silkeborg 1871. Tangeværket 1918 betød STOP.
Læs også Historier fra Randers, 2001, bd. 2, s. 73-76 om
Kaagfart. Pramdragere og Lejesvende. Se
Pramdragere og Gudenåen samt
Randers Fjord og den moderne
Randers Havn.