C1 Pramdragere trækker varer op ad Gudenåen
Det traditionelle Gudenå-fartøj var en fladbundet pram, også
kaldet en kåg. Besejlingen blev dog vanskeliggjort af den ringe vanddybde
visse steder. Sidst i 1700-tallet blev der iværksat opmudring af åen,
og senere anlagdes en træksti langs åen. Ned ad Gudenåen kunne
prammene
glide med strømmen, men opad måtte de trækkes af heste eller pramdragere.
Disse pramdragere var stærke og barske fyre.
Pramfarten havde sin
storhedstid i 1800-tallet, hvor der blev fragtet korn, tømmer, tegl, kul og
især papir fra Silkeborgs papirfabrikker.
I 1918 blev kraftværket ved Tange opført, hvor
Energimuseet. er nu.
Dæmningen hindrede fri passage. Det blev dødsstødet for pramfarten. Nu?
Se Kanosejlads.
Se
Trækstien ved Gudenåen i 5 strækninger. Ved Langå kan man se nærmere på
Langå-sabotagen i 1943
mod jernbanebroerne.
Venstre: Fra Gudenaaen. Tegnet af Hans Smidth.
Illustreret Tidende 1886. Mod Strømmen oven for
Bjerring Mølle. Kattens vente - sulten! En Lysttur.
Højre:
Gudenaa ved Ulstrup 1910. Fra
Randers
Stadsarkiv. Se "Swot mand" Randers Havn 1870
Laksegårde og Laksefiskeri.
Se også Storke,
Traner, Nattergal, Vandaks, Ferskvandssnegle,
Gule iris,
Kalmus og Spækhugger.