Tæppets grundkomposition er bygget op over et kort over Randers, idet geografien har stor betydning for byens identitet og udvikling.
Gudenåen og Randers Fjord løber som et blåt bånd gennem hele tæppet og fortæller om disse vandvejes store indflydelse på byens liv.
Ud fra byens centrum stråler de berømte tretten landeveje. De illustrerer,
at Randers er en by med et stort opland, og at byen både er afhængig
af
dette og gennem tiderne har forstået at udnytte det.
Tæppet er - som det tydeligt fremgår af titlen - en historisk fortælling, og
det kommer til udtryk i de "årringe" i forskellige grønne nuancer, som
er
lagt ind over landkortet. Billedet er bygget op på den måde, at den ældste
tid, 1300-tallet, er illustreret inderst. Her finder vi Erik Menved,
kongen
som i 1302 gav købstadsrettighederne til Randers, klædt i rødt og med
købstadsdokumentet på maven. Jo længere man kommer ud i
årringene, jo nyere
er historien. Vor egen tid, 1900-tallet, er således at finde yderst til
højre i billedet.
Oven på denne bund er de forskellige motiver så placeret, hvert århundrede i
sin ring. Det historiske har fået større vægt end det geografiske.
Det er fx
grunden til at Randers Regnskov, som jo tilhører 1900-tallets historie,
ligger placeret ved Randers fjord og ikke ved Gudenåen,
hvor den ligger i
virkeligheden.